Responsive webdesign is bijna niet meer weg te denken. Maar heb je al een perfect uitgedachte strategie?

“Responsive Webdesign is een must”. Je hebt die uitspraak zeker weten al enkele keren gehoord dit jaar. Maar hoezo is een responsive website echt zo cruciaal? En indien je website responsive is, weet je dan zeker dat je de gebruiker een juiste gebruikservaring biedt?

Waarom is responsive design een must?

Zeer simpel: vermits steeds meer mensen websites vanaf een smartphone of tablet bezoeken. Ruim een kwart van het verkeer naar e-commerce websites komt van een mobiele telefoon of tablet en dit percentage stijgt nog steevast. Het gros van de websites is op een smartphone of tablet niet goed te bekijken, omdat het schermformaat simpelweg te klein is. De combinatie van een niet-responsive website en het kleinere schermformaat van smartphones en tablets is desastreus voor de gebruiksvriendelijkheid. Gebruikers moeten heel wat pinchen en swipen om tot de info te komen die zij zochten. Je hebt zelf vast ook wel eens een niet-responsive website bezocht op je telefoon. Hoe ervoer jij het omgaan met een ‘grote website’ op een klein schermpje? Precies.

Door de website aan te passen aan het schermformaat van het apparaat, wordt de inhoud beter leesbaar en je website in zijn geheel gebruiksvriendelijker (mits je het vanzelfsprekend goed vormgeeft).

Enkele WordPress templates bevatten een ingebouwd responsive design. Maar met slechts het responsive maken van je website ben je er nog niet, het gaat de gebruiker namelijk om de uiteindelijke gebruikservaring. Om bezoekers een zo goed mogelijke gebruikservaring te geven, dien je een paar vragen te beantwoorden. Wie zijn jouw (mobiele) bezoekers? Wat willen ze op jouw site doen als ze deze vanaf hun smartphone bezoeken? Welke informatie willen ze op dat moment hebben? En is dat bezoekersdoel wezenlijk anders dan wanneer mensen jouw site vanaf hun tablet bezoeken? De antwoorden op deze vragen bepalen goeddeels hoe je de content op je site per device presenteert.