Dit is Online Reputatie Management

Online Reputatie Management klinkt ingewikkelder dan het eigenlijk is. Laat je dan ook niet afschrikken voor de woorden als je niet weet wat het betekent. Om te beginnen is het een goed idee om te kijken naar het woord reputatie. Waarschijnlijk weten we allemaal wel wat dit inhoudt. Je reputatie is het beeld dat anderen hebben van jouw, wie je bent en wat je doet. Tot zover is het best goed te volgen. Tijd dus voor de volgende stap. Ten tweede halen we het woord management er bij. Wat heeft dit nu weer met reputatie te maken? Dat zou je misschien denken. Het antwoord is: meer dan je eventueel zou denken. 

Bij het woord management is het niet gek als je al snel moet denken aan een strakke organisatie. Iets waarbij alles tot in de puntjes verzorgd is en echt niets aan het toeval wordt overgelaten. En nu komt het. Die strakke organisatie kan ook bij je reputatie. De beeldvorming van de buitenwereld kan beinvloed worden. Het maakt niet uit of het nu draait om een mens of wie weet zelfs om een heel bedrijf. Wanneer je vindt dat de reputatie beter kan valt daar wat aan te doen. De boel andersom bekijken kan ook. Het is namelijk goed mogelijk om negatieve beelden de wereld uit te helpen.Nu zijn we al een heel eind, maar nog niet helemaal. Het online-gedeelte van het begrip waar alles over gaat hebben we nog even laten rusten. Daar brengen we nu verandering in. Het gaat namelijk ook om de manier waarop je de reputatie gaat veranderen. Je kunt natuurlijk nog zo’n mooi doel hebben, maar het gaat ook om de uitvoering. Dat moet zeker niet onderschat worden. Daar komt het internet bij kijken. Reputatiemanagement is zeker heel goed uitvoerbaar met digitale technieken.

Als het goed is, is het nu duidelijk wat Online Reputatie Management precies voor betekenis heeft. Een goed moment dus om met wat voorbeelden te komen. Hoe gaat zoiets in de praktijk? Hierbij moet je denken aan forums. Dat is lekker makkelijk, want daarop kan iedereen kwijt wat hij of zij melden wil. Een andere optie is een blog. Daarbij heb je de mogelijkheid om wat uitgebreider je verhaal te doen, je mening te geven en het één en ander toe te lichten. Ten slotte bieden sociale media als Twitter en Facebook in deze tijd ook mooie kansen tot Online Reputatie Management.

Er zijn ook gespecialiseerde bedrijven die reputatiemanagement beoefenen, zoals bijvoorbeeld MediaMaze of UniversalXS, van oprichter Marco Juffermans. Deze houden uw reputatie bij en sturen waar nodig extra positieve informatie de wereld in.