Hoe social media communicatie verbetert in 2013

Vroeger ging communicatie via post of telefoon. Sinds de e-mail gaat communiceren veel sneller en gemakkelijker. Maar het was de social media die die het tot interpersoonlijke communicatie maakte. Met sociale netwerken kunnen mensen live chatten en hun levensdetails delen via berichten, afbeeldingen, video’s en openbare biografieën.

Communiceren via Social Media

Vandaag de dag heeft eenvijfde actieve internetgebruikers tenminste één social mediaprofiel. Op deze platforms kunnen mensen het over alles hebben, van wat ze aten gisterenavond tot hun favoriete kledingmerk. Een bericht versturen is makkelijk en spontaan. De meeste platforms, o.a. Google + en Facebook, laten gebruikers toe live met elkaar te chatten.

Door social media zijn mensen opener over hun persoonlijk leven. Meningen zijn openbaar gedeeld, relaties worden publiekelijk uitgezonden en nieuws reist met lichtsnelheid. Door social media deinzen mensen terug voor oudere, minder effectieve communicatiemiddelen, zoals post, e-mail en zelfs de telefoon.

Voordelen van Social Media

Op veel manieren hebben social media de communicatieveranderingen in de wereld geïnspireerd en nu is het voordelig voor de wereldgemeenschap. Dankzij social media kunnen mensen in verschillende landen hun leven delen op Pinterest door foto’s, tekstupdates en video chatten.  Belangrijke berichten kunnen gemakkelijk worden verspreid naar grote groepen ontvangers, en mensen kunnen met elkaar netwerken over baanverliezen, toezicht en zelfs romantiek. De opkomst van social media heeft echter ook een effect gehad op de zakenwereld.

Social Media en de Zakenwereld

Traditionele handelstechnieken zijn gewend aan oudere communiceermiddelen, zoals e-mail, zakelijk bellen en geprinte advertenties. Doordat social media zijn mensen van deze media weggegaan, zijn deze methodes niet meer effectief. Om de klanten van vandaag te bereiken, moeten bedrijven hun klanten volgen door hun nieuwe communicatiemiddel naar keuze: social media. Hoewel dit uitdagend is voor sommige bedrijven, zal het verschuiven hiernaartoe (als u het goed doet) een positieve verandering opbrengen.

Voordelen van Social Media Marketing

Net zoals social media normale communicatie verbeteren, kan het ook bedrijfscommunicatie verbeteren. Dankzij het gebruik van social media kunnen bedrijven banden met hun klanten scheppen, die dan loyaal aan het bedrijf blijven. Door social media kunnen bedrijven stoppen met openlijke advertenties en focussen op het voorzien van klanten van waardevolle informatie en inzichten. Bovendien zijn social mediatactieken al effectiever dan geprinte advertenties en telefoongesprekken, die gewoonlijk worden genegeerd, omdat het blijkt dat 70 procent van social mediagebruikers al online kopen.

Van online daten tot professioneel  netwerken heeft social media het communiceren tussen mensen hernieuwd. Dankzij deze populaire netwerken zijn mensen in staat om contact te houden met oude vrienden en geliefden en om ideeën te delen over virtueel gezien elk onderwerp. Dus… we kunnen zeggen dat social media communicatie verbetert in 2013.