De succesfactoren van een website

Een eigen website werkt pas écht goed als je je aan een aantal vuistregels houdt. Als eerste moet je op een pakkende domeinnaam komen. De domeinnaam is het internetadres dat je intikt als je naar een site wilt surfen. Dit eindigt met een bepaalde extensie. Dat is de .com of de .nl erachter. Dit is in de gekste combinaties mogelijk. Nadat dit gekozen is kan het werk beginnen. Ik heb een aantal zaken onderzocht en hieronder staan een aantal stappen die je sowieso moet ondergaan om een goed werkende website te hebben.

Het doel van je website is erg belangrijk, zelfs belangrijker dan een pakkende domeinnaam. Het doel van je website is het antwoord op de vraag: waarom wil je een website? Wil je producten gaan verkopen, of juist mensen voorzien van informatie? Wil je dat men contact op kan nemen met jou of wil je dit niet? Het doel van een eigen website heb je zelf in de hand, maar zorg er echter wel voor dat dit een duidelijk en krachtig doel is. Zonder een duidelijk en krachtig doel hebben de bezoekers geen geldige reden om je site te bezoeken of leuk te vinden.

Na de keuze van je doel kun je je gaan focussen op de lay-out en de huisstijl. Een lay-out is de opbouw en samenhang van verschillende onderdelen van je website. Als je zelf de lay-out in elkaar knutselt, is het van belang dat je een logische volgorde creëert voor de siteonderdelen. Zorg voor een correct plaats van foto’s, tekst, banners, sidebars, headers en footers. De keuze van de lay-out bepaald voor een groot deel je webdesign. Ook je huisstijl speelt hier een rol in. Dit is de stijl die je kiest voor je lay-out, dus welke kleur en vormen die je toepast op het design voor je website.